Patriarhia Ierusalimului a decis să ignore conținutul unor lungi „anunțuri” atribuite Arhiepiscopului de Sinai, Damian, subliniind că textul conține „un spirit nepotrivit și neeclezial, cu afirmații ofensatoare și false, care provoacă dezbinare între credincioși”. Potrivit mărturiilor invocate, documentul nu ar proveni de fapt din scrisul ierarhului retras.
Se precizează că Arhiepiscopul retras, prin acțiuni care nu corespundeau parcursului său personal, „a introdus în mănăstire persoane suspecte, care au recurs la violență și au alungat membri respectați ai Frăției Sinai”. Mai mult, Mănăstirea a rămas închisă o perioadă îndelungată, fapt ce a generat „o îngrijorare intensă cu privire la sfintele relicve și la comorile istorice ale Arhivei sale”.
Poziția Frăției Sfântului Mormânt
Frăția Sfântului Mormânt a Patriarhiei Ierusalimului a ținut să onoreze istoria și contribuția de lungă durată a Arhiepiscopului Damian. În același timp, aceasta „se roagă pentru sănătatea, luminarea și pocăința lui”. De asemenea, Patriarhia a primit „cu bucurie informația din partea Guvernului elen privind retragerea liniștită și demnă a sa, care corespunde vârstei lui”.
Patriarhia Ierusalimului, având responsabilitate canonică și spirituală asupra Arhiepiscopiei Sinai, fără a dori să se implice administrativ în treburile Mănăstirii, „a contribuit prin medieri, sfaturi și îndemnuri părintești la detensionarea crizei”. Prioritatea rămâne revenirea la normalitate și restabilirea funcționării regulate a Mănăstirii.
Alegerea succesorului
Patriarhia a chemat Părinții sinaiți „să urmeze desfășurarea normală a procedurilor prevăzute de Regulamentele Fundamentale pentru alegerea succesorului, astfel încât să primească noul egumen al Mănăstirii și să-l hirotonească în Mormântul Sfânt și Dătător de Viață al Domnului Înviat, ca fiu autentic al Bisericii Sionului”.
ADEVARULBISERICII.RO publică mesajul integral al Patriarhiei Ierusalimului:
”Despre lungimea anunțului, care este atribuit Arhiepiscopului Sinaiului, domnului Damian, retras din Mănăstire, iubit în Hristos frate și episcop, canonic supus Patriarhiei Străvechi a Ierusalimului, s-a hotărât ca conținutul acestuia să fie ignorat, pentru ca temporar să fie evitate sancțiunile canonice corespunzătoare. Spiritul nepotrivit și antiecleziastic al anunțului în cauză, cuprinzând afirmații jignitoare și false, dezbinătoare pentru Romiosini (elinitate), confirmă o mulțime de mărturii, potrivit cărora se atestă fără îndoială că nu provine din condeiul Arhiepiscopului retras.
În plus, se menționează că Arhiepiscopul retras, prin acțiuni care nu corespund cu parcursul său personal, a condus în Mănăstire persoane suspecte, care au recurs la acte de violență și au izgonit membri vrednici de respect ai Frăției sinaitice, au ținut Sfânta Mănăstire închisă pentru mult timp, fapt care a născut o intensă neliniște cu privire la sfintele odoare și la comorile istorice ale Arhivei acesteia.
Venerabila Frăție a Sfântului Mormânt a Patriarhiei Ierusalimului, cinstind istoria și contribuția de lungă durată a Arhiepiscopului retras și înțelegând slăbiciunea lui omenească, se roagă pentru sănătatea, luminarea și pocăința lui. Cu bucurie a fost înștiințată de către Guvernul Elen despre retragerea lui liniștită și demnă, care se și potrivește vârstei lui.
Străvechea Patriarhie, având responsabilitate canonică și duhovnicească asupra Arhiepiscopiei Sinaiului, fără dispoziție de implicare administrativă în treburile Mănăstirii, a contribuit prin mijlociri, îndemnuri și sfaturi părintești la detensionarea crizei. Prioritate rămâne întoarcerea la canonicitate și restabilirea bunei funcționări a Sfintei Mănăstiri.
Patriarhia cheamă pe Părinții sinaiți la buna desfășurare a procedurilor prevăzute de Regulamentele Fundamentale pentru alegerea succesorului, pentru ca să primească pe noul ales egumen al Mănăstirii și să-l hirotonească în Sfântul și Dătătorul-de-viață Mormânt al Domnului Înviat, ca pe un copil autentic al Bisericii Sionului.”