În cadrul unui seminar cu tema „Protecția libertății de conștiință și a drepturilor minorităților naționale în contextul negocierilor de aderare a Ucrainei la UE,” Viktor Yelensky, șeful Serviciului de Stat al Ucrainei pentru Politică Etnică și Libertatea Conștiinței (GESS), a explicat legitimitatea Legii 3894. Evenimentul a fost organizat de Serviciul de Stat al Ucrainei și a abordat teme legate de relațiile dintre stat și biserică, inclusiv impactul noii legi cunoscute drept „Legea de interzicere a Bisericii Ortodoxe Ucrainene.”
Legea 3894: scop și justificare democratică
Viktor Yelensky a subliniat că Legea 3894 nu vizează interzicerea Bisericii Ortodoxe Ucrainene (UOC), ci încearcă să sprijine separarea acesteia de Patriarhatul Moscovei. „Legea „Despre protejarea ordinii constituționale în activitatea organizațiilor religioase” este legitimă, deoarece scopul său corespunde normelor democratice și prevede o decizie finală în instanță,” a declarat acesta.
„Acest act normativ nu restricționează libertatea de credință, deoarece subordonarea față de Patriarhatul Moscovei nu este o cerință fundamentală a credinței ortodoxe,” a explicat Yelensky. „Statul ucrainean nu cere UOC să adopte un alt calendar, altă limbă de slujire sau să proclame autocefalia, dar așteaptă dovezi clare că această biserică nu se află sub controlul Moscovei.”
Protejarea intereselor naționale și independența religioasă
Yelensky a explicat că separarea Bisericii Ortodoxe Ucrainene de Patriarhatul Moscovei este esențială pentru securitatea națională. „Biserica Ortodoxă Rusă este o extensie ideologică a regimului Putin, iar în contextul actual, ea trebuie separată de viața religioasă a Ucrainei pentru a apăra interesele naționale.”
„Noi nu cerem schimbări care să afecteze în mod direct credința credincioșilor, ci doar să asigurăm că Biserica Ortodoxă Ucraineană nu este influențată de un regim ostil,” a adăugat Yelensky, subliniind nevoia unei abordări clare și coerente în relația dintre stat și organizațiile religioase.