În ultima perioadă, mai multe site-uri cunoscute pentru pozițiile lor anticlericale și de multe ori defăimătoare la adresa Bisericii Ortodoxe Române și credincioșilor săi au publicat articole care promovează imaginea unui fost preot, Emilian Prodan, retras din activitatea clericală de către BOR. Sub forma unor materiale publicitare, aceste articole încearcă să îl prezinte pe Emilian Prodan drept un „preot al zilelor noastre”, ignorând însă contextul canonic al excluderii sale și realitatea legată de „Mitropolia Ortodoxă Muntenegru”, o structură nerecunoscută oficial de niciuna dintre Bisericile Ortodoxe canonice.
Libertatea.ro și Adevarul.ro sunt două dintre site-urile care, sub pretextul unei prezentări a Bisericii Sfânta Maria din Pipera, oferă un portret edulcorat al fostului preot, omițând detalii cruciale despre statutul său și promovând informații care pot induce în eroare. În cele ce urmează, analizăm critic fiecare detaliu al acestui articol publicitar, pentru a evidenția inadvertențele și potențialele riscuri ale unei astfel de propagande.
Culmea, aceste site-uri se bvat în piept că ele combat propaganda, dezinformarea, fake-news-ul și minciuna, însă aceste știri nu fac decât să dovedească exact contrariul.
ADEVARULBISERICII.RO, așa cum a promis încă de la lansarea sa, intervine și publică adevărul despre așa-numitul preot și demonteză ceea ce alți jurnaliști și instituții ar trebui să facă, inclusiv de la site-urile care au luat bani pentru a promova dezinformări:
Titlul știrii pe care site-urile au promovat-o pe bani este: „Cine este părintele Emilian de la Biserica Sfânta Maria – biserică ce a devenit de curând Stavropighie a Vicariatului Mitropoliei Ortodoxe Muntenegru din România”
ADEVARULBISERICII.RO: Titlul informează că Emilian Prodan este în continuare „părinte” și preot activ, deși, conform deciziei BOR, acesta a fost retras definitiv din activitatea clericală. Utilizarea titlului „părinte” este, prin urmare, necanonică și înșelătoare.
Asocierea cu „Mitropolia Ortodoxă Muntenegru” este problematică, deoarece această structură religioasă nu este recunoscută de nicio Biserică Ortodoxă canonică. Acest detaliu este complet omis în articol, ceea ce poate induce în eroare cititorii.
Termenul „Stavropighie” este utilizat fără explicații suplimentare, creând impresia unei importanțe canonice pe care această „biserică” nu o deține.
Primul paragraf: „Într-un colț de liniște din Pipera, unde lumea pare să-și piardă din tumultul zilnic, am descoperit un loc care emană o pace rar întâlnită: Biserica Sfânta Maria. La prima vedere, e doar o biserică frumoasă, dar pe măsură ce pătrunzi în curtea sa și te lași învăluit de atmosfera calmă, simți că acest loc are mult mai mult de oferit.”
ADEVARULBISERICII.RO: Descrierea poetică a locației nu oferă informații relevante despre statutul canonic al bisericii, ceea ce este esențial pentru cititorii care caută autenticitatea și recunoașterea BOR.
Termenul „biserică frumoasă” este folosit în mod generic, fără a menționa faptul că acest lăcaș nu aparține BOR și nu are binecuvântarea episcopului locului, detalii cruciale pentru credincioși. Așadar, este la fel de ”biserică” pe cât este o cârciumă, un restaurant sau un apartament al unei persoane cu alte preferințe sexuale, de exemplu.
Intertitlul: „Biserica Sfânta Maria: O Oază de Liniște și Vindecare”
ADEVARULBISERICII.RO: Intertitlul accentuează funcția terapeutică a locației, dar nu oferă nicio clarificare asupra statutului bisericii în raport cu BOR.
Promovarea bisericii ca „oază de vindecare” ridică întrebări legate de eventualele practici necanonice desfășurate acolo, cum ar fi sacroterapia sau alte metode care nu aparțin tradiției ortodoxe autentice.
Paragraful despre curtea bisericii și „apele vindecătoare”
ADEVARULBISERICII.RO: Descrierea cascadei și a lacului din curte ca fiind mai mult decât elemente de decor și atribuirea acestora unor presupuse efecte de „curățare a energiilor negative” intră în conflict cu învățătura ortodoxă. Ortodoxia nu recunoaște astfel de concepte, care provin din practici new-age sau alte tradiții ezoterice.
De altfel, cuvintele ”reîntoarcerea la tine însuți”, ”a te „reîncărca”, „a alunga energiile negative” și ”conectat la ceva mai mare” provin tot din acest registru, ortodoxia fiind străină de astfel de erezii.
Intertitlul: „Moaștele Sfântului Pangratie: Minunea de la Biserica Sfânta Maria”
ADEVARULBISERICII.RO: Prezentarea ”moaștelor” Sfântului Pangratie drept „minunea de la Biserica Sfânta Maria” ridică ale semne de întrebare: De unde provin aceste moaște? Sunt autentice și recunoscute canonic de BOR sau de alte Biserici Ortodoxe?
Lipsa detaliilor concrete despre proveniența moaștelor poate crea confuzie și suspiciuni cu privire la autenticitatea lor.
Asocierea moaștelor cu „minuni” nespecificate induce în eroare, mai ales că astfel de afirmații nu sunt susținute de o evaluare oficială din partea unei autorități bisericești canonice.
Paragraful despre plecarea din BOR
ADEVARULBISERICII.RO: Declarația lui Emilian Prodan: „Am hotărât să plec din BOR din cauza răutăților și interdicțiilor de a mai apărea în spațiul public” este unilaterală și neclară.
Nu menționează decizia BOR privind retragerea sa din activitatea clericală, omițând detalii importante care ar fi ajutat cititorii să înțeleagă contextul real.
Prezentarea plecării ca pe o alegere personală ascunde faptul că această decizie a fost impusă canonic, în urma unor abateri.
Paragraful despre prezența online și pe posturile de televiziune
ADEVARULBISERICII.RO: Promovarea intensă a activității lui Emilian Prodan pe rețele sociale, precum TikTok, și la televiziuni nu este în concordanță cu discreția specifică slujitorilor autentici ai Bisericii.
Accentul pus pe popularitatea sa online este irelevant pentru validarea activității sale religioase, mai ales în absența unei recunoașteri canonice.
Intertitlul: „Biserica Sfânta Maria: Mecca creștinilor care vor schimbarea vieții lor”
ADEVARULBISERICII.RO: Compararea bisericii cu Mecca, locul sacru al islamului, este complet nepotrivită și denotă lipsă de respect față de specificul ortodox.
Afirmația că „Biserica Sfânta Maria” ar fi un loc de pelerinaj și transformare a vieții este făcută fără justificări concrete sau recunoaștere din partea unei autorități canonice.
Paragraful despre parapsihologie și „îmbinarea energiilor materiei cu cele ale spiritului”
ADEVARULBISERICII.RO: Asocierea lui Emilian Prodan cu parapsihologia și „îmbinarea energiilor” este incompatibilă cu învățătura ortodoxă. Ortodoxia respinge astfel de practici și concepte, considerate străine de credința autentică.
Acest tip de discurs încurajează o sincretizare periculoasă între ortodoxie și pseudo-științe, ceea ce poate duce la confuzie în rândul credincioșilor.
Articolul publicitar despre Emilian Prodan este puternic înșelător:
Titlul și conținutul ignoră statutul său actual de laic, conform deciziei BOR.
Biserica Sfânta Maria și presupusa Mitropolie Muntenegru nu sunt recunoscute canonic.
Promovarea practicilor străine ortodoxiei, cum ar fi sacroterapia sau parapsihologia, este incompatibilă cu tradiția bisericească.
În plus, trebuie precizat că textul pe care cele două site-uri l-au primit pentru a-l publica pe bani este realizat, aproape integral, cu ajutorul inteligenței articiale.
Recomandare: Credincioșii trebuie să fie vigilenți și să caute confirmări de la autoritățile bisericești canonice înainte de a participa la astfel de activități sau de a sprijini astfel de inițiative.


Niciun comentariu
Pingback: La un pas de un moment istoric: Mihail Neamțu i-a scris procurorului general al României și poate pune o bornă uriașă în societate – Adevarul Bisericii