Pe 2 decembrie 2024, în biserica iezuită Sfântul Ignațiu de Loyola din New York, a fost organizată o liturghie dedicată comunității LGBT, intitulată „Toate inimile împreună: Liturghie pentru comunitatea LGBT”, relatează publicația complicitclergy.com. Evenimentul a fost marcat de momente care au generat controverse în rândul credincioșilor catolici, inclusiv un spectacol de dans al unor femei care purtau steaguri în culorile curcubeului chiar în spatele altarului.
Liturghia, organizată în contextul Zilei Mondiale de Luptă împotriva HIV/SIDA
Evenimentul a fost organizat cu ocazia Zilei Mondiale de Luptă împotriva HIV/SIDA, o cauză importantă pentru comunitatea LGBT. Totuși, desfășurarea liturghiei a fost privită cu scepticism, având în vedere că, în perioada Adventului, Biserica Catolică dedică în mod tradițional slujbele Preasfintei Fecioare Maria.
Biserica Sfântul Ignațiu de Loyola este cunoscută pentru deschiderea sa față de comunitatea LGBT, fiind descrisă drept un loc unde „persoanele LGBT sunt pe deplin acceptate și binevenite.”
O slujbă condusă de un preot controversat
Liturghia a fost oficiată de pr. Brian Massingale, care din 2019 s-a declarat deschis ca fiind homosexual și a respins public învățătura oficială a Bisericii Catolice despre homosexualitate. Declarațiile și acțiunile sale anterioare au atras critici din partea celor care susțin dogmele tradiționale ale Bisericii.
Reacții și controverse
Evenimentul a stârnit reacții mixte în rândul comunității catolice, unii salutând gestul de incluziune, în timp ce alții au criticat folosirea unui loc sacru pentru promovarea unor mesaje percepute ca fiind în conflict cu învățăturile tradiționale ale Bisericii. Momentul în care femeile au dansat cu steaguri curcubeu în spatele altarului a fost considerat de unii drept nepotrivit și ireverențios.
Dezbaterea despre locul comunității LGBT în Biserica Catolică rămâne un subiect sensibil, iar evenimente precum această liturghie continuă să ridice întrebări despre direcția în care se îndreaptă unele parohii catolice în raport cu învățăturile tradiționale.