Articol semnat de MARIA CHIRCULESCU
India rămâne o societate tradiționalistă, cel puțin pentru femei, indiferent de ce religie îmbrățișează fiecare – portul tuturor fiind de secole același: elegantul sari și voalul care de cele mai multe ori le acoperă capul (am văzut și măturătoare de strada cu o aparență la fel de elegantă, am văzut lucrătoare în construcții cărând pe cap ligheane cu resturi de la demolări, tot în sari îmbrăcate, precum și foarte multe femei pe motocicletă, asemenea!); așa încât iți poți da seama cu greu dacă femeia din fața ta este creștină sau nu (doar cele care au un punct pe frunte știi sigur ca sunt brahmane).
Intr-o lume a culorilor care te încântă la nivel de stradă, nu poți identifica, european fiind, creștinii indieni; și totuși aceștia există și sunt o comunitate inchegată și cu credință și tradiții puternice, păstrate intacte din primul veac după Hristos și pană în prezent.
Biserica Ortodoxă Malankara Indiană are 24 milioane de credincioși (mai mult decât populația României), dar aceștia reprezintă doar 2% din totalul populației de 1,2 miliarde locuitori.
Creștinii ortodocși (necalcedonieni) indieni afirmă ca au indiscutabil încreștinare apostolică, Sfântul Apostol Toma Geamănul, Toma Necredinciosul fiind cel care i-a luminat în chiar primul secol, aducând Cuvântul Evangheliei lui Hristos în pământul unor popoare atât de sălbatice, încât și astăzi, în proporție de 98%, populația Indiei este închinătoare la idoli.
Faptele Sfântului Apostol Toma în India
După Înălțarea Domnului, Sfinții Apostoli au tras la sorți, pentru a vedea încotro o va apuca fiecare pentru a vesti Cuvântul lui Dumnezeu; lui Toma i-a revenit sarcina să meargă pentru a lumina ținuturile întunecate de păgânism locuite de indieni (India), parți ( azi Armenia, Irak, Siria, Iran, Afganistan), mezi (Iran), perși (Iran), hircanieni (Iran, Turkmenistan) si bactrieni (Uzbekistan); se pare că a fost singurul apostol care a propovăduit majoritar în afara Imperiului Roman.
Cum Toma era la început înspăimantat la gândul de a merge la neamuri atât de sălbatice, Domnul Iisus i s-a arătat, întărindu-l și făgăduindu-i că Însuși îl va însoți. Când Gundafor, regele Indiei, a dorit să ridice cel mai frumos dintre palate lumii, a trimis un evreu, Abban (Hebban) în Palestina, pentru a găsi un arhitect bun, cu experiență în construcția palatelor romane. Domnul Iisus I s-a arătat lui Abban în piață, propunându-i să-i vândă un rob al Său, constructor, contra sumei de trei livre de argint, iar la vânzare a semnat un act în care scria: „ Eu, Iisus, fiul lui Iosif tâmplarul, vând pe robul Meu Toma, lui Abban”.
În India, regele Gundafor i-a incredințat Sfântului Apostol Toma sume foarte mari de bani, timp de doi ani, pentru construcția palatului, pe care însă acesta le-a împărțit în totalitate săracilor. Când regele Gundafor a venit să își vadă palatul, Sfântul Apostol Toma i-a spus că într-adevăr i-a construit un palat de o neasemuită frumusețe, dar pe care regele nu îl poate vedea în timpul vieții, ci doar după ce va părăsi această viață, palat în care va locui cu bucurie, în veci! Regele, considerând că Toma și-a bătut joc de el, l-a trimis la închisoare, împreună cu Abban, care îl adusese.
La scurtă vreme, fratele regelui, Gad, a murit și, ajuns în cer, îngerul Domnului l-a lăsat să aleagă în ce casă dorește să locuiască. Și-a ales cel mai frumos palat, dar îngerul i-a zis: acel palat aparține fratelui tău Gundafor și a fost construit din banii regelui, de către Toma.
Domnul i-a permis lui Gad să se întoarcă pe pământ și să ceară fratelui său să-i vândă palatul cel minunat. Fratele reînviat i-a povestit toate acestea regelui Gundafor care, convins acum de existența și atotputernicia Domnului și de faptul că Toma constructorul este apostolul Sau, i-a eliberat din temniță pe Toma și pe Abban și, împreună cu fratele său Gad, s-a botezat.
Cum în istoria Indiei, pană în sec al 19-lea, nu a existat nici un rege cu numele Gundafor, cartea Faptele lui Toma, datând din jurul anului 200, scrisă în limba siriacă în Edessa (Mesopotamia, azi orașul Sanli Urfa din sudul Turciei) și transmisă integral pană în zilele noastre în versiuni în limbile armeană, etiopiană, latină și slavonă, s-a considerat că este pură ficțiune, fără nici o valoare istorică. Însă, în anul 1834, în nord-vestul Indiei (Punjab) și în Afganistan s-a descoperit un mare număr de monezi care aveau înscris, pe o parte, numele regelui Gundafor în limba greacă, iar pe verso în Pali. De asemenea, s-au descoperit și monezi cu numele fratelui său, Gad precum și pietre cu înscrisuri – toate acestea datând de la mijlocul secolului întâi după Hristos, adică exact în perioada în care Sfântul Apostol Toma și-a început misiunea sa asiatica, astfel încât relatările încep sa devină credibile și pentru oamenii de știință.
Faptul ca în prezent în nord-vestul Indiei nu mai există centre creștine puternice, nu înseamnă că ele nu au existat, în decursul istoriei semnalându-se și situații în care, din diverse motive, s-au consemnat convertiri în masă la islam sau la budism – de exemplu în Africa (Egipt, Etiopia), Arabia, Persia, Asia Centrala sau China.
Mai departe, cartea Faptele lui Toma vorbește despre plecarea Sfântului Apostol Toma către alte meleaguri indiene, cufundate în adâncurile păgânătății, în Milapur și Kalamida, în sudul Indiei, acolo unde domnea regele Mazdai. În urma convertirii la adevărata credință a unui mare număr de supuși ai regelui, chiar și a reginei Terțiana și a rudei sale Migdonia, regele îl condamnă pe străinul Toma la moarte în chinuri, sfârșitul mucenicesc fiind primit cu bucurie de către Sfântul Apostol, ca o slobozire și o răscumparare din trup și o trecere spre viața cea veșnică, cu negrăitele sale bunătăți.
Moartea mucenicească a Sfântului Apostol Toma s-a petrecut în sud-estul Indiei, în Mylapore, azi un district al metropolei Chennai ( Madras), în data de 21 decembrie 72 dH, pe colina numită de atunci Muntele Sf Ap Toma.
Chennai, pe urmele Sf Ap Toma : My Lord and my God!
În Chennai (fostul Madras), in sud-estul Indiei, prezența Sfântului Apostol Toma este extrem de vie! Creștinii care ajung aici căutând urmele pașilor Sfântului Apostol Toma se îndreaptă către trei centre, toate trei afișând pe bannere mari, ca un laitmotiv aceeasi exclamație: „ My Lord and my God!”– referire directă la momentul la care „necredinciosul ” Toma, după ce pune degetul pe rana din coasta a Mântuitorului, I se închina, exclamând cu bucurie „Domnul meu și Dumnezeul meu!” (Ioan, 20,28), întărind astfel tuturor credința în Învierea Fiului lui Dumnezeu în trupul cu care a pătimit, biruind moartea – suprema biruință a Luminii asupra întunericului! Cele trei locuri de pelerinaj din Chennai sunt:
- Muntele Mic ( Chinnamalai) cu peștera în care Sfântul Apostol Toma a locuit, ascunzându-se de urmăritorii săi. În peștera micuță se păstrează, în apropierea ferestrei, urma mâinii sfântului apostol, o palmă mare, care te face să te gândești la statura sa impunătoare… În imediata vecinătate se află o altă grotă, foarte mică, din care Sfântul Apostol scotea apa (izvorul tămăduitor al Sfântului Apostol Toma) și tot aici , la intrare, în interior, se află sculptata de către Sfântul Apostol, în stâncă, o cruce despre care se spune că uneori sângerează, iar petele roșii apărute nu pot fi scoase cu nici un fel de substanță de curățat! Afară, în fața acestei mici grote, este o lespede de piatră cu urma tălpii Sfântului Apostol. Mica bisericuță a fost construită în anul 1559. Cei doi paznici creștini, un bărbat și o femeie, au fost foarte prietenoși, impresionați probabil că venim tocmai din România să ne închinăm apostolului „lor”.
- Muntele Sf Toma este o colină situată la periferia orașului, în apropierea aeroportului, colină de pe care poți fotografia o panoramă foarte frumoasă a metropolei Chennai. Aici este locul în care Sfântul Apostol Toma a fost martirizat. Locația se numea Mylapore și în secolul întâi era, într-adevăr, situată în afara cetății. Întreg muntele este acum un complex creștin, cuprinzând biserici, școală confesională, cimitir, statui creștine de mari dimensiuni, un fel de parc în miniatură – totul sub deviza mare, afișata chiar de la intrare ”Domnul meu și Dumnezeul meu!” Biserica veche este construită din anul 1523 de către portughezi. Noi am intrat într-o biserică micuță în care se află icoana Măicuței Domnului pictată la anul 50 de către Sfântul Apostol și Evanghelist Luca, sfinte moaște ale Sfântului Apostol Toma, precum și sfințenii aduse din Țara Sfântă și, rămânând singuri, ne-am rugat Sfântului Apostol, citindu-i acatistul.
- La final de zi, la Catedrala Sfântului Apostol Toma era cât pe ce să nu mai ajungem, renunțând la vizită pentru ca știam ca este… catolică. Dar când am ajuns în zona ei, ghidul nostru (hindus) a insistat atât de mult, încât ne-a fost jenă să refuzam! A fost ca un fel de chemare a Sfântului Apostol Toma pentru noi, necredincioșii, pentru ca într-adevăr, locul este extrem de important!
Catedrala a fost construită în anul 1606 peste mormântul (gol) al Sfântului Apostol Toma și este o mândrie pentru creștinii indieni să afirme că în lume există doar trei catedrale construite direct peste morminte ale unor apostoli: Catedrala Sfântului Petru de la Roma, catedrala Sfântului Iacob cel Mare de la Santiago de Compostella (Spania) și această catedrală a Sfântului Apostol Toma din Chennai.
Dar până să găsim intrarea către mormântul sfântului apostol (aflată în spatele curții) am intrat pentru câteva minute în catedrală, unde urma să se oficieze o nuntă creștină. Conform ritualului lor, mireasa îmbrăcată în rochie albă de mireasă (modelul cunoscut!) era în fața altarului și aștepta, liniștită, venirea alaiului cu mirele, în biserică fiind la acel moment doar câteva persoane, probabil din familia ei. Nu ne-am putut abține să nu facem câteva fotografii ale participantelor la ceremonie, îmbrăcate în tradiționalele sariuri pline de culoare…
Am coborât apoi treptele către mormântul sfântului apostol, loc în care se fac multe minuni și în ziua de astăzi, apoi am mers în micuțul muzeu alăturat, în care am descoperit, expuse într-o vitrină, vârful lancei cu care a fost omorât sfântul apostol, precum și sfinte moaște ale acestuia.
Presa vremii a consemnat că în timpul puternicului tsunami din anul 2004, când coastele Chennaiului au fost măturate de valuri uriașe, ucigașe, această catedrală, în care deja erau adăpostite persoane sinistrate, nu a fost nicicum atinsă, deși se află la doar câțiva metri de mare, iar apa a lovit toate clădirile dimprejur. Minunea este pusă pe seama Sfântului Apostol Toma, despre care se povestește că la un moment, dat în timpul vieții sale, a scos din apă un copac uriaș, căzut acolo și care nu a putut fi mișcat nici de către un elefant, dar sfântul apostol l-a tras folosind brâul său. Preotul paroh afirmă în interviu că o bucată din acest copac a fost înfiptă de către Sfântul Apostol Toma într-un loc care acum este exact în fața actualei intrări dinspre plajă a catedralei, spunând că de acest punct apa nu va trece niciodată!
Moaștele Sfântului Apostol Toma au fost luate de către un negustor și duse la Edessa, Mesopotamia, în jurul anului 200 (ocazie cu care a fost scrisă acolo și cartea Faptele lui Toma). În anul 1144 Edessa a fost cucerită de musulmani, iar sfintele moaște, luate de cruciați, au stat pentru o scurtă vreme în insula Chios din Grecia, pentru ca la 6 septembrie 1258 să ajungă în Italia, la Ortona, unde pot fi venerate și astăzi; Sfântul Apostol Toma este protectorul acestui oraș italian. Un deget al Sfântului Apostol Toma se afla și la Biserica Sfântul Nicolae de la Bari.
Biserica Ortodoxă Indiană / Biserica Siriană Ortodoxă Malankara s-a autodenumit încă de la începutul existenței sale ca fiind Biserica Sfantului Toma, iar sfântul apostol este declarat astăzi sfântul patron al Indiei, Sri Lanka și Pakistanului – dar și protectorul arhitecților, constructorilor, dulgherilor, pietrarilor, topografilor, geometrilor, al teologilor, al nevăzătorilor sau al… persoanelor care se îndoiesc ( „necredincioșilor”). Este sărbătorit de către biserica noastră în Duminica Tomii (prima duminica după Paști), în 6 octombrie (Sf. Ap. Toma) și în 30 iunie (împreuna cu toți ceilalți apostoli, la soborul Sfinților Apostoli).
Biserica Indiană l-a sărbătorit timp de secole pe Sf Apostol Toma în data de 21 decembrie, data martiriului său, dar pentru că această dată este în Postul Crăciunului, sărbătoarea a fost schimbată la data de 3 iulie, dată la care sfintele moaște au fost transferate din Mylapore (Chennai) în Edessa (Mesopotamia).
„Toma cel minunat a deschis izvorul dogmelor, Stăpâne, celor de Dumnezeu înțelepțiți : că de coasta Ta atingându-se, îndoite lucrări și îndoite firi împreună a cunoscut și a strigat: Tu ești Dumnezeul meu și Stăpânul, Tu și Domnul măririi, Cel ce pentru mine trup Te-ai făcut. ” (Stihira la Doamne strigat-am, 6 octombrie).
Sfinte Apostole Toma, roagă-te lui Dumnezeu și pentru noi, atât de puțin credincioșii…
Maria Chirculescu
Miriam Turism
____________________________________________________________________________
Bisericile Coptă (Egipt), Armeană, Siro-iacobită, Etiopiană, Eritreană și Indiană fac parte din grupa Bisericilor vechi-orientale. Acestea își păstrează în titulatura oficială numele „ortodox”, dar nu sunt comuniune liturgică cu Biserica Ortodoxă și nu se consideră o parte constituentă a acesteia; s-au despărțit de ortodoxia răsăriteană în secolul al V-lea, refuzând să accepte cel de-al Patrulea Sinod Ecumenic de la Calcedon, precum și pe cele care au urmat.Diferența principală este una ce ține de hristologie. Biserica Ortodoxă susține, conform hotărârilor Sinodului de la Calcedon, că Hristos are două naturi (φισισ – firi), omenească și dumnezeiască, „nedespărțite, neîmpărțite, neamestecate și neschimbate”. Bisericile necalcedoniene contestă această învățătură, fie într-o formă radicală numită monofizitism (Dumnezeu fiind considerat a avea o singură natură/fire, cea dumnezeiască), fie într-o formă mai moderată numită miafizitism (Dumnezeu fiind considerat a avea o singură natură, dar compusă).
Deși începând cu secolul al XX-lea se poartă un dialog teologic susținut între Biserica Ortodoxă și cele vechi-orientale, momentan el nu a dus la nici un rezultat acceptat universal de către cea dintâi.